چه مقدار ، چقدر توافق سوریه شهرهای

چه مقدار ، چقدر: توافق سوریه شهرهای اخبار بین الملل

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی جهش معاملات با ریزش بورس

تحول در نحوه گزارشگری شرکت ها در بازار سرمایه در کنار بعضی عوامل غیراقتصادی، بورس بازان را هیجانی کرد. زیاد کردن فشار فروش سهام، بیش از ۹۳ درصد نمادهای بورسی ر

جهش معاملات با ریزش بورس

جهش معاملات با ریزش بورس

عبارات مهم : بازار

تحول در نحوه گزارشگری شرکت ها در بازار سرمایه در کنار بعضی عوامل غیراقتصادی، بورس بازان را هیجانی کرد. زیاد کردن فشار فروش سهام، بیش از ۹۳ درصد نمادهای بورسی را قرمزپوش کرد. به این ترتیب، شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران با ریزش ۱۶۵۰ واحدی بیشترین افت روزانه خود را از آبان ۹۵ تجربه کرد. در برابر هراس فروشندگان، جذابیت قیمت ها به علت حمایت عوامل بنیادی موجب ورود پرقدرت خریداران و جمع شدن بخش مهمی از صف های فروش شد. بنابراین ارزش معاملات بورس به بیش از ۳۵۵ میلیارد تومان رسید که رکوردی از فروردین ۹۵ محسوب می شود.

شاخص کل بورس در جریان معاملات روز گذشته با ریزش ۱۶۵۰ واحدی ضمن واگذاری دو کانال به محدوده ۹۵ هزار واحدی سقوط کرد. به این ترتیب دهمین سقوط بزرگ شاخص سهام خرد طی ۴ سال اخیر به ثبت رسید. همزمان با افت ۷/ ۱ درصدی نماگر مهم بازار سهام، شاهد ثبت رکوردشکنی در ارزش معاملات خرد سهام بودیم. در آخر داد و ستد های دیروز ارزش معاملات خرد سهام بالغ بر ۳۵۴ میلیارد تومان بود که نسبت به معاملات روز شنبه رشد ۵۵ درصدی را نشان می دهد.

جهش معاملات با ریزش بورس

شرایط منفی حاکم بر بازار سهام در جریان معاملات روز گذشته نیز استمرار یافت؛ همان گونه که در گزارش پیشین «دنیای اقتصاد» با عنوان «تاوان هیجان در بورس تهران» به آن پرداخته شد، کارشناسان نگرانی های سیاسی، تحول در سیستم اطلاع رسانی بازار سرمایه و شناسایی سود را سه عامل مهم کم کردن قیمت سهام ارزیابی کردند. این عنوان در جریان معاملات روز گذشته نیز با محوریت عوامل مزبور ادامه یافت (هر چند نقش شناسایی سود کمرنگ تر از دیگر عوامل شده است بود). به طوری که معامله گران بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در جریان معاملات دیروز شاهد تشکیل صف فروش، افت دسته جمعی نماگرهای منتخب بورس و همچنین کم کردن قیمت در زیاد گروه ها و نمادهای فعال در بازار بودند.

بر این اساس ۹۳ درصد از نمادهای معامله شده است در روز گذشته با افت قیمت مواجه شدند به گونه ای که از ۲۹۳ نماد معامله شده، ۲۷۴ نماد با نوسان منفی به کار خود آخر دادند. با وجود هیجان زدگی و ترسی که اغلب معامله گران حقیقی در بازار داشتند و اقدام به عرضه گسترده سهام کردند، در برابر حقوقی ها به خرید سهام مبادرت کردند. حقوقی ها با فعالیت قابل توجه خود در سمت خرید نه تنها رکوردشکنی در ارزش معاملات روزانه را به ثبت رساندند، بلکه بیشترین میزان عوض کردن مالکیت در امسال را نیز ثبت کردند. خالص خرید حقوقی ها در این بازار به ۱۷۲ میلیارد تومان رسید.این میزان از عوض کردن مالکیت از ابتدای امسال تا کنون بی سابقه بوده است.

تحول در نحوه گزارشگری شرکت ها در بازار سرمایه در کنار بعضی عوامل غیراقتصادی، بورس بازان را هیجانی کرد. زیاد کردن فشار فروش سهام، بیش از ۹۳ درصد نمادهای بورسی ر

حمایت از بازار یا جذابیت در خرید؟

خرید حقوقی ها که مانعی از افت زیاد شاخص کل شد، زیاد از آنکه جنبه حمایتی داشته باشد، با روندی منطقی دنبال شد؛ در این بین جالب شدن دوباره قیمت سهام جهت خریداران به خاص حقوقی های بازار باعث شد تا این گروه از وقت کنونی استفاده و سهم های ارزنده را جمع آوری کنند. هر چند در این میان هیجان زدگی فروش به وسیله سهامداران خرد چه ناشی از وحشت جهت استمرار شرایط منفی و چه ناشی از نگرانی های سیاسی، به عرضه های سنگین از سوی این گروه ختم شد. ولی حقوقی ها با نگاهی بلندمدت و آینده نگر، وقت خرید را مناسب دیدند و اقدام به ورود گسترده در صنایع جالب کردند. تقاضاهای این گروه زیاد در گروه های پرپتانسیل بازار که از عوامل بنیادی مناسبی برخوردار هست، مشاهده شد.

به طوری که صنایع فلزات اساسی و فرآورده های نفتی در صدر معاملات دیروز قرار گرفتند. به عبارت دقیق تر بررسی روند عرضه و تقاضای صورت گرفته در بازار دیروز نشان از آن دارد که میل به خرید به وسیله حقوقی های بازار زیاد ناشی از جذابیت قیمتی نمادها بود تا حمایت این گروه جهت مثبت کردن فضای بازار. تجربه نشان داده در دوره هایی که حقوقی ها به طور دستوری اقدام به خرید کرده اند، این تقاضا با حجم بسیار اندکی همراه شده است هست. ضمن اینکه خریدهای مزبور در بعضی صنایع یا نمادهای شاخص ساز صورت می گرفت که به حفظ بازار کمک می کرد. امری که جذابیت ارزش گذاری در آن نقشی نداشت. نمونه های این عنوان را در شاخص سازی ها و خریدهای حمایتی در سال های ۹۲ داشتیم.

جهش معاملات با ریزش بورس

اما در شرایط کنونی تقاضاهای صورت گرفته در زیاد گروه ها و صنایع پرپتانسیل مشاهده می شود. این عنوان در اکثر نمادهای فعال در روز گذشته که جذابیت خرید با توجه به رسیدن به قیمت های مناسب داشتند، دنبال شد. بر اساس این شواهد اجماع نظر کارشناسان و فعالان بازار سهام بر این است که هنوز سهام معامله شده است در بازار از جذابیت بالایی جهت خرید برخوردار هست. قیمت اکثر نمادها در محدوده مناسب قرار دارد. در این میان برآیند بیانات مطرح شده است از سوی کارشناسان که در گزارش روز شنبه «دنیای اقتصاد» تحت عنوان «هشت نگاه به افت بازار سهام» منتشر شد، بر اصلاح کوتاه مدت بازار تاکید داشت.

روند عوض کردن مالکیت ها

بررسی روند عوض کردن مالکیت به ثبت رسیده در جریان معاملات دیروز نیز تاکیدی بر خریدهای قابل توجه حقوقی ها بر مدار جذابیت سهام هست. همان طور که عنوان شد روز گذشته عوض کردن مالکیت ۱۷۲ میلیارد تومانی را از سبد سهام حقیقی ها به پرتفوی معامله گران حقوقی شاهد بودیم. این در حالی است که خالص خرید سهامداران خرد بازار در محدوده صفر قرار داشت.

تحول در نحوه گزارشگری شرکت ها در بازار سرمایه در کنار بعضی عوامل غیراقتصادی، بورس بازان را هیجانی کرد. زیاد کردن فشار فروش سهام، بیش از ۹۳ درصد نمادهای بورسی ر

در صدر این خرید حقوقی ها توجه به صنایع فلزات اساسی، پالایشی، کانه های فلزی و خودرویی قرار داشت. بیشترین خرید حقوقی ها در فولاد مبارکه اصفهان صورت گرفت. این سهم در معاملات دیروز تا صف فروش پیشروی کرد و هر چند در ادامه از این مسیر بازگشت ولی در نهایت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل ایجاد کرد. دیروز خالص خرید حقوقی ها در این نماد به حدود ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید. در این میان ۸۶ درصد از خریدهای صورت گرفته در این نماد از جانب حقوقی ها بود. در حالی ارزش معاملات خرد بازار به ۳۳۵ میلیارد تومان رسید که در این میان «فولاد» حدود ۵۰ میلیارد تومان از ارزش معاملات مزبور را به خود تخصیص داده شده است داد.

گروه پالایشی نیز که در صدر آن دو نماد پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت پایتخت کشور عزیزمان ایران جای داشتند، از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقوقی ها در بازار دیروز بودند. بر این اساس عوض کردن مالکیت ۵/ ۱۴ میلیارد تومانی در نماد «شپنا» و ۷/ ۸ میلیارد تومانی در نماد «شتران» در مسیر حقیقی – حقوقی به ثبت رسید.

جهش معاملات با ریزش بورس

این روند در دیگر صنایع نیز از جمله خودرویی ها دنبال شد؛ خودرویی ها نیز در معاملات روز گذشته مشابه با دیگر نمادها تا کف قیمتی روزانه کم کردن کردند. خرید های پرحجم حقوقی ها در نمادهای بزرگ این گروه موجب جمع شدن صف فروش آنها شد. به طوی که در صدر این گروه خرید جهت لیدر صنعت یعنی کشور عزیزمان ایران ماشین قرار داشت. بر این اساس ۷۵ درصد از خریدهای به ثبت رسیده در نماد «خودرو» از جانب حقوقی های بازار بود که با جابه جا یی ۷ میلیارد تومان نقدینگی دنبال شد. هر چند در این گروه همچنان ریسک ترامپ در قبال برجام به عنوان ترساندن شناسایی می شود، ولی از نظر بسیاری از فعالان بازار، قیمت نمادهای خودرویی در محدوه جذابی قرار دارد.

نگاهی به عوامل افت بازار

از سوی دیگر دلایل تاثیر گذار بر روند منفی بازار سهام در دو روز اخیر را می توان از دو منظر مورد بررسی قرار داد؛ در گام نخست عوامل درونی بازار و مولفه های داخلی واقع شده است است که می توان به تصمیمات اخیر شرکت بورس و سیاست جدیدی که در عدم انتشار آینده نگری سود در پیش گرفته شده، اشاره کرد.

در حالی شرکت بورس اجرای تغییرات در نحوه افشای اطلاعات شرکت ها و الزام از بین بردن آینده نگری سود را از روز شنبه شروع کرد که آثار این تصمیم همچنان در بازار مشاهده می شود.به نظر می رسد با توجه به آثار منفی و تصویر العمل هایی ابراز شده است از سوی سهامداران، هنوز بعضی از این گروه به عوض کردن رویه مزبور عادت نکرده و تشخیصی صحیح در نحوه اجرا و اعمال آن ندارند و رفتاری هیجانی از خود نشان می دهند. این واکنش‌ها که با فشار فروش و خروج نقدینگی همراه بود، ممکن است روندی منفی را در بازار سهام به همراه داشته باشد، ولی نتیجه مستقیم این عنوان ایجاد تحلیل و در نهایت تعمیق بازار خواهد بود. اتفاقی که باید انتظار آن را در بلندمدت داشته باشیم.

تعمیق فضای بورس، کم کردن ریسک و در مجموع کم کردن رفتارهای هیجانی از جمله آثار مثبت این اقدام هست. در نتیجه با ایجاد فضایی تحلیلی در بازار سرمایه، نه تنها سرمایه های خارج شده است مجدد به بازار بازخواهد گشت، بلکه سرمایه های جدیدی نیز به بورس وارد خواهد شد. با این حال رسیدن به این روند مشروط به پشت سر گذاشتن مسیر پرنوسان و اصلاح ساختاری از جمله از بین بردن حجم مبنا و دامنه نوسان خواهد بود. ضمن اینکه جهت به ثمر رسیدن نیازمند ایجاد و ورود ابزارهای نوین معاملاتی از قبیل ابزارهای مشتقه، آتی و آپشن است.

عوامل غیر اقتصادی

در این میان عوامل غیراقتصادی نیز از دیگر مولفه های تاثیرگذار بر افت بورس خواهد بود؛ تجمعات شهری در کنار انتظار جهت اعلام تصمیم مدیر جمهور آمریکا مبنی بر تعلیق برجام و اوضاع هسته ای ایران، نگرانی های زیادی به دنبال داشته هست. این عوامل سهم بزرگی در بروز رفتارهای هیجانی از سوی معامله گران بورسی دارد. در حالی رشد اخیر بازار سهام تحت تاثیر عوامل بنیادی بوده که نباید به این گونه اخبار غیراقتصادی توجه خاصی نشان داد و وزن زیادی جهت آن در بورس قائل شد.به عبارت دقیق تر تصویر العمل هایی هیجانی ناشی از این گونه اخبار تنها به ایجاد فروش زیاد و ضرر جهت سهامداران ختم شده است و هیچ عواقب دیگری ندارد. در این شرایط علاوه بر احتیاط معامله گران در مواجهه با این ریسک باید تا حد امکان به سمت سهام بنیادی شرکت ها حرکت کرد.

۱۰ افت بزرگ بورس در ۴ سال اخیر

شاخص کل بورس در جریان معاملات روز گذشته با ریزش ۱۶۵۰ واحدی (معادل ۷/ ۱ درصدی) مواجه شد و در محدوده ۹۵ هزار و ۵۶۲ واحدی توقف کرد. این افت دهمین ریزش بزرگ شاخص طی ۴ سال اخیر شکل گرفت.بررسی صورت گرفته ازسوی«دنیای اقتصاد» نشان از آن دارد که در ۱۰ ریزش بزرگ بورس طی ۴ سال اخیر، بعضی ریزش ها از عوامل بنیادی و واقعی نشات گرفته و بعضی دیگر ناشی از عوامل غیرواقعی و هیجانی بوده هست. البته در مجموع زیاد ریزش های تحت تاثیر هیجان بوده و دوام چندانی نداشته است.

به طوری که بعد از دوره کوتاه مدتی شاهد بازگشت بازار به مدار مثبت بوده ایم. به عبارت دقیق تر عوامل واقعی بازار تاثیر عمیق تر و طولانی مدت تری به دنبال دارد و این قبیل ریزش های مانند افت روز گذشته، ناشی از هیجان بوده و گذراست. به طوری که بعد از مدتی بازار مسیر واقعی خود را در پیش گرفته و به اصلاح می پردازد. بیشترین ریزش شاخص کل بورس در ۴ سال گذشته مربوط به اسفند سال ۹۳ و سقوط ۳۵۹۰ واحدی (معادل ۵/ ۵ درصدی) شاخص کل بود. این ریزش تحت تاثیر بازگشایی نمادهای پالایشی صورت گرفته که بعد از چند ماه توقف آخر بازگشایی شدند.

البته در سال ۹۲ نیز چهار ریزش شدید را در بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران تجربه کردیم؛ افت ۲۳۸۸ واحدی معادل ۷۲/ ۲ درصدی شاخص بعد از حباب قیمت ها در دی ماه سال ۹۲ را شاهد بودیم. دامنه تاثیر این عنوان آنچنان زیاد بود که ریزش بازار در فروردین سال بعد یعنی سال ۹۳ را نیز رقم زد. به طوری که شاخص در فروردین ماه سال ۹۳ با کم کردن ۰۷/ ۲ درصدی مواجه شد. ضمن اینکه درشهریور ماه سال ۹۲ نیز شاخص کل با ۱۲/ ۲ درصد ریزش مواجه شد. این افت تحت تاثیر نگرانی هاى سیاسى از تنش هاى منطقه ای بود (مسائل مربوط به سوریه). همچنین در سال ۹۲ دو ریزش دیگر را نیز شاهد بودیم.

سقوط ۸۵/ ۱ درصدی در اردیبهشت ماه تحت تاثیر خبر اخذ عوارض ۲۶ درصدی از صادرات پالایشگاه ها و همچنین نگرانی از مساله قیمت خوراک پتروشیمی ها نیز به افت ۸۳/ ۱ درصدی نماگر بازار سهام در سال ۹۲ منجر شد. روند حرکتی بورس در سال ۹۴ نسبتا متعادل بود و در این سال تنها یک ریزش را شاهد بودیم. بر این اساس نگرانی از آینده مذاکرات هسته ای بعد از یک دوره رشد در فروردین ماه سال ۹۴ موجب ریزش شدید ۱۲۳۹ واحدی معادل ۷۷/ ۱ درصدی شاخص کل بورس شد. در سال ۹۵ نیز دو ریزش شدید را تجربه کردیم؛ نخستین ریزش مربوط به فروردین ماه آن سال و افت ۰۲/ ۲ درصدی شاخص کل بود. این ریزش تحت تاثیر تصویر العمل ها نسبت به بعضی بیانات در مورد برجام تشکیل شد. در سال ۹۵ ریزش شدید دیگری را نیز در آبان ماه تجربه کردیم. این سقوط با کم کردن ۸۳/ ۱ درصدی شاخص کل همراه شد که زیاد از هر عاملی تحت تاثیر اعلام نتیجه انتخابات آمریکا و مدیر جمهور شدن ترامپ بود. سقوط شاخص در جریان روز گذشته و افت ۷/ ۱ درصدی این نماگر نیز از دیگر ریزش های بزرگ بورس در ۴ سال اخیر بود که تحت تاثیر ریسک های سیاسی رقم خورد.

دنیای اقتصادی

واژه های کلیدی: بازار | روز گذشته | تاثیر گذار | اخبار اقتصادی و بازرگانی


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار